Vállalati
fenntarthatóság
NEMZETKÖZI CÉLOK, TRENDEK
Az út, amin járunk már tarthatatlan a Bolygó és a Társadalom számára is. Ezt felismerve a világ vezetői 2015-ben, az ENSZ-csúcstalálkozón megállapodtak abban, hogy új utak kellenek. Elkötelezték magukat amellett, hogy véget vetnek a szegénységnek, megküzdenek a klímaváltozással és harcolnak az igazságtalanság ellen. Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célok – ha megvalósulnak – 2030-ra egy élhetőbb jövőt kínálnak a Föld egészének és emberek milliárdjainak világszerte.
A 193 ország által egyhangúlag elfogadott 17 Fenntartható Fejlődési Cél (Sustainable Development Goals, röviden SDG-k) a fejlődés új mércéjét állította fel azzal a szándékkal, hogy senkit sem hagynak hátra. A célok világszerte cselekvésre szólítják fel nemcsak a kormányzatokat, de az üzleti szférát és a civil társadalmat is.
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS
A fenntartható fejlődés definíciója az ENSZ Környezet és Fejlődés Világbizottsága (Gro Harlem Brundtland, norvég miniszterelnöknő vezetésével) 1987-ben „Közös jövőnk” címmel kiadott jelentésében jelent meg. A jelentés szerinti definíció szerint “a fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket”.
Egyszerűbben megfogalmazva a fenntartható fejlődés a gazdasági, társadalmi és környezeti érdekek harmonizációja. Nem elfelejtve e három dimenzió egymáshoz való viszonyát, melyben a környezet a legnagyobb, amin belül működik a társadalom, amin belül pedig a gazdaság.
Vállalati fenntarthatóság
A vállalati fenntarthatóság egy üzleti megközelítés, ami hosszútávon növeli a vállalat értékét (akár részvényértékét) azáltal, hogy kiaknázza a lehetőségeket és csökkenti a kockázatokat mind a gazdasági, környezeti és társadalmi fejlődés téren. A vállalati fenntarthatóság vezetői hosszú távú értéket teremtenek azáltal, hogy stratégiáikat és menedzsmentjüket úgy alakítják, hogy élni tudnak a fenntartható termékek és szolgáltatások piaci lehetőségeivel, miközben sikeresen csökkentik és elkerülik a fenntarthatóság költségeit és kockázatait. [forrás: Dow Jones Sustainability Index]
A vállalati fenntarthatóság témakörei a hármas pillér mentén (a teljesség igénye nélkül) a következők lehetnek, melyeket az iparágspecifikus témák, a működési környezet karakterei, valamint az aktuális helyzet formálhatnak és egészíthetnek ki:

GAZDASÁGI DIMENZIÓ
- Felelős vállalatirányítás
- Kockázatmenedzsment
- Etika és működési kódex
- Ügyfélmenedzsment
- Szállítói lánc-menedzsment
- Fenntartható marketing- és márkamenedzsment
- Innovációmenedzsment
- Szabályozói megfelelés
- Jelentéstételi gyakorlat
KÖRNYEZETI DIMENZIÓ
- Klímastratégia
- ÜHG-leltár
- Környezeti politika / menedzsmentrendszer
- Környezeti teljesítmény (ökohatékonyság)
- Net zero cél
- Megújuló energia felhasználás
- Flotta menedzsment
- Hulladékgazdálkodás
- Vízgazdálkodás
- Biodiverzitás
TÁRSADALMI DIMENZIÓ
- Sokszínűségi stratégia
- Esélyegyenlőségi terv
- Munkáltatói gyakorlat
- Gender Pay Gap
- Női vezetői arány
- Befogadó munkahelyi környezet
- Emberi jogok
- Humán tőke fejlesztés
- Munkahelyi egészség és biztonság
- Adatvédelem
ESG
Az üzleti világban egyre nagyobb hangsúlyt kapó szemlélet, mely a fenntarthatóságot három, a környezeti (E-Environmental), társadalmi (S-Social) és vállalatirányítási (G-Governance) szempontok mentén integrálja a szervezet működésébe. Az ESG előtérbe kerülését alapvetően a felelős befektetők részéről megjelenő igény indukálta: egyre több alapkezelő várta el a vállalatoktól, hogy a fenntarthatóság valamilyen módon jelenjen meg a tevékenységükben.
Az ESG definíciója egy keretrendszer vagy kritérium egy befektetés vagy vállalat fenntarthatóságának mérésére, amely 3 területre összpontosít: környezeti, társadalmi és vállalatirányítási. Bár az ESG kifejezést gyakran használják a befektetések kontextusában, az érdekelt felek közé tartoznak a szabályozók, az ügyfelek, a beszállítók és az alkalmazottak is, akiket egyre inkább érdekel egy szervezet működésének fenntarthatósága.
Napjainkra az ESG jelentősége megkerülhetetlenné vált, hiszen nem csupán a befektetők, hanem a társadalom és a szabályozó szervek részéről is egyre nagyobb nyomás helyeződik a vállalatokra.
Amíg tehát a fenntarthatóság a cél, addig az ESG az eszköz annak mérésére.
TÉVUTAK
A vállalati fenntarthatósághoz olyan alkalmazott elméletek is hozzájárulnak, mint nem csak a fenntartható fejlődés, de a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR), a stakeholder elmélet és vállalati elszámoltathatóság (accountability).
A vállalati fenntarthatóság komplex, a teljes vállalati struktúrát érintő stratégiai és működési folyamat. Nem lehet egyik napról a másikra megvalósítani, de amennyiben a szándék valós, akkor szisztematikus lépésekkel, kitartó munkával hosszútávú értékeket teremthet a cégnek és az egész társadalomnak.

30 perces díjmentes konzultáció
Tudja, hogy kell, de nem tudja, mi? – Segítünk eligazodni!
A vállalati fenntarthatóság összetett terület, és a szabályozások is gyorsan változnak. Sok vállalat most került ki a kötelezetti körből, mások épp most szembesülnek új elvárásokkal. Ha bizonytalan abban, hogy Önökre vonatkozik-e a CSRD, kell-e ESG beszámolót készíteni, vagy egyszerűen csak szeretné megérteni, milyen szolgáltatás segíthet – itt a lehetőség, hogy kérdezzen.
30 perces díjmentes online konzultáció
Foglaljon időpontot egy kötetlen, 30 perces online beszélgetésre, ahol...
- segítünk értelmezni a vállalatára vonatkozó szabályozásokat,
- közösen feltérképezzük, mire van szüksége,
- és irányt mutatunk a következő lépésekhez.
Nincs elköteleződés, nincs költség – csak tisztább kép és biztosabb döntések.